Vem är rädd för den tanige?

Jag ska säga något jag aldrig trodde jag skulle säga, nån gång, men jag älskar att träna. Jag älskar känslan av att kunna öka vikterna på gymmet eller förlänga rundan man brukar springa! Jag njuter av att de slut på de allra sista krafterna jag har på löpbandet innan jag ska hem. Eller känslan av att ha simmat i 40 minuter och vara helt mör i kroppen. Det förvånar mig att jag säger detta, för jag har alltid varit lat. Jag har alltid fått min kropp gratis genom en kanske FÖR bra ämnesomsättning osv. Jag har kunnat titta på när andra tränar medan jag själv sitter med godispåse i handen i en soffa och helt enkelt inte bry mig.
Men jag vill inte vara smala Emilia som kan äta vad hon vill, jag gillar inte att vara spinkig eller underviktig. Jag tror inte att någon som ser mig känner någon som helst respekt för den taniga kropp de möter när de ser mig. Jag har börjat skämmas för det och har aldrig i hela mitt liv låtit folk känna på armmuskler, för jag inte varit stark. 
Jag har alltid varit smal, men aldrig stark.
 
Dagligen ser jag bilder på folk som lägger upp på sig själva när de tränat på facebook eller annat. Det är före- och efterbilder från när de var lite överviktiga till nu när de var vältränade. De klagar över hur folk tittar på dem när de går in i ett gym, för att de är stora. Men har ni någonsin hört någon smal berätta hur folk tittar på en när man går in i ett gym? När jag tar mina fjuttiga vikter och kämpar sönder för jag inte har kraft nog att ens lyfta det alla andra kan göra. När man inte vågar visa alla andra hur låga vikter man använder så man ökar precis innan man ska gå. För jag har suttit i soffan hela livet, inte brytt mig alls vad jag har ätit och att röra på sig - inte frivilligt!
 
Så jag är så otroligt lycklig över att kunna säga hur mycket jag älskar att röra på mig och hur otroligt ledsen jag är eftersom jag inte kunnat göra det på en vecka. Jag gillar att jag får träningsångest och dåligt samvete, för det betyder att jag fallit in i ett mönster som är hälsosamt. För jag tänker bli stark, jag kämpar inte för en sommarkropp 2013, gillar folk det jag kämpat för så är det bra, men min poäng är att JAG ska vara nöjd och hälsosam och stark.
 


Kommentarer
A

Det är så det ska vara, kämpa på!

2013-03-22 @ 18:56:51
B

Ta det lugnt så att du inte faller över galenometern bara

Svar: Ingen risk
Emilia Andersson

2013-04-10 @ 21:39:02


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0