Afrika vs. First World Problems

 
Det är så lätt för mig att falla i ett dåligt mönster då allt i mitt liv är värdelöst i min mening och inget spelar roll för jag är misslyckad och värdelös. Att mitt liv varit så dåligt att mina leenden är mirakel och att önska mitt liv på någon vore värre än vad mina "fiender" förtjänar.
Är det något som hjälper mig genom detta är det dessa barn. Det är märkligt att möta människor som inte har något alls, vars liv är dömda att förfalla vid den tiden min största problem var att mammas ansiktskräm luktade äckligt så det var jobbigt när hon försökte kyssa på mig kinden innan jag skulle sova. 
 
Just de här barnen berörde mig så fruktansvärt att det idag, ett år senare, fortfarande kan göra ont i mig. I huset man kan se i bakgrunden bor de med sin mamma/adoptivmamma. De var 6 personer i ett 2x5m meter hus gjort av lera och blad. Mamman var förlamad över hela högra delen av kroppen och ansiktet sönderbränt, hon kunde varken läsa eller räkna vilket gjorde det nästan omöjligt att bidra med pengar till henne och sina barn då de flesta som köpte de varor hon sålde lurade henne.
I tältet till vänster bor hennes blinda ex-man tillsammans med sin fru, han erbjöd dem en bostad och priset hon får betala är att bidra med mat till sin kärlek och hans nya. De har ingen toalett och uträttar därför sina behov i buskagen bakom. I den lilla by de bodde i så ansågs de "skabbiga", för även hos de fattigaste så passade de inte in. Utan pengar, chansen att lära sig skriva, räkna eller läsa så har de ingen chans.
 
Jag fick nyligen reda på att deras mamma hade blivit mördade och de lever nu egen hand med den 17-åriga sonen som tar hand om sina syskon. Senast jag träffade honom var jag ett huvud längre och han är lika gammal mig som mig men brist på mat har gjort att han stannat i växten, detta leder till mindre respekt hos de andra människorna. Trots detta så ler de, de är tacksamma för sitt hus och mitt besök fick dem att springa runt i området som om de vunnit miljonen på lotto.
 
Så varför ska jag klaga över mitt liv när min crush inte känner likadant, eller maten var äcklig eller studiebidraget bara blev 800 kr denna månaden. Visst har jag bättre chans och därför andra problem, men i slutändan är vi alla människor och mina problem borde inte vara mycket plugg, mitt problem är att jag inte gör tillräckligt mycket för dessa människor med det lilla jag har.
För om denna kvinna kan ta hand om 3 barn utan att själv äga nått för att rädda livet på dem, varför kan inte jag?


Kommentarer
Emma

Bra skrivit Emilia!!

Svar: Tack så mycket!
Emilia Andersson

2013-05-02 @ 22:21:56


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0